Zobrazenia a chyby
Keď
máme hovoriť o rýchlych pohyboch, v porovnaní s LCD na začiatku sme
zhodnotili, že na plazmovom televízore sú takéto pohyby oveľa
kvalitnejšie ako na LCD. Je tomu tak. Napriek tomu je plazma
porovnateľná s klasickom CRT televízorom, kde je rýchlosť rovnaká.
Vo
svete televízorov sa však vyskytuje aj pojem vypaľovania. Skôr ako
začneme priamo hovoriť o pravom vypaľovaní, možný nedostatok
plazmových televízorov číslo jeden môže byť prílišné a časté
sledovanie televízie vo formáte 4:3 obrazu. Neopotrebované čierne
pásy v okolí sú totiž naozaj neopotrebované a v prípade že len
výnimočne sa dostávate do fullscreenu 16:9, sú tieto časti farebne
odlíšené, hoci sa po malej chvíľke vyrovnajú . Zásadnejšie
nepoužívanie 16:9 však môže mať za následok aj trvalo viditeľné
rozdiely medzi v sledovaní obrazu na filme 16:9 a viditeľné
umiestnenie pásov zo sledovania neplného zobrazenia 4:3, hoci pre
bežného diváka je zmena neporovnateľná. Vyhnúť sa tomu však dá
zmenami farby v týchto nepoužívaných oblastiach čiernych pásov. Tie
sa dajú zmeniť na rôzne iné, záležiac od televízora. Preto môže byť
toto jeden z aktov na základe ktorých sa dá vyberať televízia
plazmového typu do Vašej obývačky.
Možno
to neznie úplne presne, ale má svoju podstatu v tom, že obraz je
vypálený v obrovských dávkach do obrazovky a tá ho zobrazuje. Práve
toto vypálenie, tak trochu akoby zaseknutie obrazu daného momentu
v obrazovke. Stačí preto obraz vypnúť, prípadne prehodiť na iný
alebo zmeniť pomer strán, či zväčšiť okno. Nejde o nič nové
a nepochybne sa s tým stretlo mnoho majiteľov televízorov pri
sledovaní televízie v rôznych farbách a zábleskoch kde na moment
zablysla určitá farba a tá zostala ešte na chvíľu v obraze aj keď
v podobe rozmazania a pomalého strácania. Trvalé vypálenie určitého
bodu pre opakovanie používania prílišného kolísania farieb a náhleho
zvýšenia jasu, je zabijak pre pixely.
Výrobcovia
televízorov však vyvinuli niekoľko technológií ktoré majú zamedziť
podobným problémom a tak sa vyhýbajú tomuto problému. Funkcia
spočíva v posúvaní obrazu na iné pixely v prípade zistenia, že hrozí
šialené striedanie a zvyšovanie jasu. Prípadne má iné ochranné
postupy. No vždy sa daná ochrana rieši podľa typu televízora a aj
podľa toho čo je zobrazované.
Vypaľovanie obrazu preto z počiatku prebieha priamo vo výrobni.
K zákazníkovi sa dostane pripálený televízor. Samozrejme stále sme
v rovine „pálenia“ v úvodzovkách. Pri spustení televízie doma po
prvý krát by bolo dobré znížiť nastavenia jasu a kontrastu na nižšie
hodnoty, nech sa televízor nastaví na potrebné hodnoty a nenastane
žiaden problém s prepálením nevypáleného vnútra. Ide asi o prvých
160 až 260 hodín hrania. Neskôr po kompletnom vypálení už je riziko
podobných komplikácií menšie. Vyhýbajte sa zaspaniu pred TV, kedy je
na obrazovke jedno logo televízie, prípadne dlhá časomiera,
zaseknuté DVD s logom filmu, a podobne. Skrátka čokoľvek statické,
čo by mohlo byť vypálené do obrazu a mohlo tak zanechať stopy. Čo je
ale úsmevné. Niečoho statického sa nezbavíte. Ide o logá televízií,
pričom logo TV Markíza sa občas pretočí, logo STV sa občas taktiež
pohne, no stále to nemusí znamenať prílišnú dobrotu pre TV a tento
znak sa môže v obraze zaseknúť. Preto je dobré obraz nazoomovať.
Zoomom dotiahnuť také priblíženie, že sa logo stratí. Alebo sledovať
filmy bez znakov do zblbnutia, to je už na Vás. Spomenuté
nedokonalosti sú však prípadmi, ktoré treba mať na zreteli a inak
sa netreba ničoho báť. Určite nie viac ako pri iných televízoroch.
|